A mese nem tréfadolog
A mese tehát jóval komolyabb műfaj, mint ahogyan elsőre gondolnánk. Egy felnőtt ember számára már megadatik, hogy ítéletalkotó képességével kiválassza a világból felé áramló impulzusokból azokat, amelyek építőleg hatnak rá, és elkülönítse, leválassza magáról azokat, amelyek romboló, megbetegítő hatással bírnak. Ez bizonyos fokú lehatároltsággal is párosul, tehát a felnőtt ember már nem enged be a belső világába akármit. Sőt, inkább azért kell jobban megdolgoznia, hogy valamit beengedjen, ha szükségesnek találja. A gyermek, főleg az első 7-14 évében egészen máshogy működik. Eleinte a határai teljesen átjárhatók, az őt érő impulzusokat szivacsként szívja magába. A kisgyerek, mint ahogyan válogatás nélkül mindent a szájába vesz, úgy fogad be válogatás nélkül minden új gondolatot, szót, képet. Ezért nem mindegy, hogy milyen meséket adunk a gyermekeinknek.
A mesék kódjai
A meséimben olyan gondolatokat „kódokat” rejtettem el gyermekek számára befogadható formában, amelyeket bátran eltárolhat a gyermeki elme, megőrizhet a gyermeki psziché. Ezek a gondolatok felnőtt korban aktiválódhatnak egy-egy ismerős helyzet hatására. Például, amikor a hangya azt mondja hangyabolyra rátelepedett Manócskának, hogy „Ó, ti vaksi behemótók! Azt hiszitek, hogy amit nem láttok, az nem is létezik!” Ez a „kód” megőrzésre kerül a tudatban, mert egy kellemes élmény kötődik hozzá. A „kód” a felnőtt gondolatrendszerben aktiválódva a materiális és spirituális gondolkodás átjárhatóságát biztosító nézőpontváltásokat segítheti.
Mélységbeli perspektíva meséken keresztül
Ezekben a mesékben folyamatos perspektívaváltásokkal tornáztatom a gyermeki elmét. A perspektívaváltásokat nem lehet elég korán elkezdeni gyakorolni. Igaz ugyan, hogy a képernyőképeken is kaphat perspektíva váltó gyakorlatokat a gyermek, de ezek minden esetben kizárólag vizuális ingerek, a belső képalkotó folyamatokat, a fantáziát érintetlenül hagyják. Az a gyermeki fantázia, amelyik csak vizuális ingereken keresztül jut perspektíva váltó gyakorlási lehetőségekhez, teljes mértékben a vizuális ingerekre hagyatkozik és a mélységbeli perspektíva váltásban nem szerez gyakorlatot. Ide a belső képalkotás és a fantázia aktivitására volna szükség. A belső képalkotást és a fantáziát a gyermekek esetében a MESÉLT mesékkel tudjuk megalapozni és erősíteni. A MESÉLT meséken a személyesen, egy térben, ember-ember közti interakcióban zajló folyamatot értem!
Az élő mese varázslata
A legjobb természetesen, ha saját szavainkkal mesélünk és magunk is inspirált tudatállapotban hozzuk a belső képeket, perspektívaváltó kihívásokat a meséinken keresztül a gyermekeinknek. Ha még nem tudjuk ezt megvalósítani, akkor ajánlom ezeket a meséket, amelyek alkalmasak a gyermekek belső képalkotásának támogatására, perspektíva váltó gyermeki elmegyakorlatok végzésére. Ezen túl, ha a mesélő maga is nyitott a mesélés közben arra, hogy befogadja a mesében elrejtett „kódok” felnőtt elmének szóló tartalmait, idővel maga is elsajátíthatja az élő mesélés képességét. Ehhez csak arra van szüksége, hogy az itt és most-ban való jelenlétet megvalósítsa egy olyan tudatállapotban, amikor az érzékszervekkel észlelhető világon túli tartalmakkal (itt a mesevilággal) kapcsolódik a tudat. Az így mesélt élő mese egyszerre hat gyógyítóan a mesélőre és a mesét hallgató gyermekre.
Miért fontos a MESÉLT mese gyermekkorban?
Az a gyermek, akinek a fantáziája a képernyőképek hatására ellustul, nem lesz képes belső képalkotásra. A belső képek okozta öröm érzését nem lesz képes saját erőből előidézni. A belső képek hatással vannak a szervezet hormontermelésére. Az Endorfin, a dopamin, a szerotonin, sőt bizonyos esetekben az oxitocin termelést belső képek által kiváltott pozitív érzések befolyásolják. Ha ezeket a hormonokat kizárólag külső, képernyőkön keresztül adagolt ingerekkel tudja csak a gyermek szabályozni, katasztrofális kitettség alakulhat ki, gyakorlatilag gyermekkorban létrejön a függőség súlyos állapota. A MESÉLT meséken keresztül a gyermek belső képalkotása kifejlődik, a fantáziája segítségével képessé válik mélységbeli perspektíva váltásokra. A mélységbeli perspektíva váltás képessége lehetővé teszi a gyermek számára külső „mankók” nélkül, pozitív érzések előidézését. A gyermek képessé válik az örömhormonok temelésének saját erőből történő szabályozására.
A késleltetés tanulása a meséken keresztül
A mesék vezérfonala mellett megjelennek érdekes mellékszálak lehetőségei, amelyek gyakran nem azonnal kerülnek kibontásra, csak több történettel később. A mai fogyasztói világ a gyermekek számára a vágyak azonnali kielégítését preferáló magatartásmintákat közvetít. Ezzel a gyermekek életéből kimarad a várakozás, a késleltetés, az unatkozás (ami például a gyermeki psziché egyik legfontosabb erősítő gyakorlata). Az a gyermek, aki nem tanul meg várni, súlyos csalódásoknak és állandó frusztrációnak lesz kitéve fiatal felnőtt korára. Egészséges lelki fejlődése már a kora gyermekkorban léket kap és később súlyos árat fizet majd azért, mert gyermekkorában mindent azonnal megkapott, mindenhez azonnal hozzájutott, minden vágya erőfeszítés nélkül teljesült. Az erőfeszítések nélküli beteljesülés élményében szintén óriási szerepe van a képernyőn keresztül kapott ingereknek, ahol a gyermek azt éli meg, hogy minden azonnal, az ő erőfeszítései nélkül teljesül. Ahhoz a bizonyos lelki erőhöz, belső tartáshoz, ami a felnőtt élet kihívásainak leküzdéséhez elengedhetetlen, a MESÉLT meséken keresztül adhatunk jó alapot gyermekeinknek!
Gödöllő, 2022. 12. 01.